Modern ve Postmodern Düşünceler
Postmodern kavramın ne zaman başladığı, nasıl başladığı, ne
şekilde geliştiği ve modernizmle dost mu düşman mı olduğu hiçbir zaman tam
olarak cevaplanamamıştır. Ben bu yazıda bazı sanat tarihçilerin düşüncelerinden
yola çıkarak postmodern dönemi kendi gözümden anlatmak istiyorum. Öncelikle postmedernizmin ne olduğundan biraz
bahsedelim; Kerry Freedman’ a göre postmodern teori modernizmin altında neyin
gizli olduğunu aramak ve kabul edilmiş temel varsayımlara meydan okumaktır. Kronolojik
olarak modernizimden sonra gelen bir dönemdir. Kimilerine göre modernizmin
devamı kimilerine göre muhalifidir. Benim fikrim muhalif olmasından yana çünkü
modernizmin bütün temel kavramlarını yok sayan bir dönemdir postmodernizm.
Sanat ile estetiğin artık toplumdan ve hayattan ayrılmadığı; herhangi
sınırların, ayrımcılığın, kuralların olmadığı; güzellik, estetik, konu, amaç
gibi kavramların zorunluluğunun kalmadığı; sanatçının yetenekli olması
gerektiğine hatta ortaya çıkan yapıtta sanatçının herhangi bir dokunuşunun
zorunlu olmadığı bir dönemdir postmodern dönem. Artık sanat bir sona ulaşmıştır fakat
sanatçılar hala vardır ve hala iş üretmeye devam etmektedir, yalnızca bütün
sınırlardan ve kurallardan kurtulmuşlardır.
Postmodernizm;
Marx, Freud, Nietzsche gibi düşünürlerden etkilenmiş; Dada, Gerçeküstücülük
gibi akımlardan yola çıkmış ve fotoğraf, kamera gibi modernizmin küçümsediği
icatları kendisine araç edinmiştir. Modern dönemde sanatın özerk olmasından
bahsetmiştim. Posmodern dönemde bu durum tam tersidir, sanat hayat ile iç
içedir. Çoğu sanat tarihçi bu durumun Duchamp ve Dadacılar sayesinde
gerçekleştiğini söyler. Duchamp hayatın içinden sıradan bir nesneyi alıp sanat
olabileceğini kanıtladığı andan itibaren aslında sanat ve hayat arasındaki
sınırlar ortadan kalkmıştır. Fakat Duchamp bu fikri yoktan var etmemiştir.
Biraz daha geçmişe dönersek bu fikrin aslında Picasso tarafından ortaya
atıldığını görebiliriz. Sentetik kübizm döneminde Picasso, o döneme kadar
kimsenin yapmadığı bir şey yapmaya cesaret etmiş ve boya dışındaki nesneleri
(kağıt, gazete, dergi vb.) resmin içine dahil ederek çok büyük bir devrim
yapmıştır.
Modern ve
postmodern dönem akımlarının ortaya çıkışının altında aslında hep iki temel
düşünce vardır. Biri sanat sanat içindir, kendi kurallarını koyar ve başka bir
amaca hizmet etmez. İkincisi de bunun tam tersi, sanat ve toplum arasındaki
sınırlar ortadan kalkması gerektiği ve sanatın bir işlevi olması gerektiği
düşüncesidir. Saf sanat düşüncesi ilk olarak Romantikler tarafından düşünülmüş,
Empresyonistlerle başlatılmış, ekspresyonistlerle devam ettirilmiş, soyut
sanatçılarla üst düzeylere çıkmış ve Soyut Dışavurumcularla zirveye ulaşmıştır.
Sanatın işlevselliği ve hayat arasındaki sınırlarının ortadan kalkma fikrini
ise ilk olarak Konstrüktivistler ve Bauhaus Okulu başlatmış, Dadaistler tamamen
ortadan kaldırmış, Gerçeküstücüler, Pop sanatçılar tarafından devam
ettirilmiştir. Sonrasında ortaya çıkan bazı neo- dadacı akımda ise sanatla
hayat arasındaki sınırların en çok eridiği noktada bile estetik ve sanat
nesnesi olgusu baskın çıkmıştır. Bahsettiğim akımlar arasına Kübizmi yerleştirmedim
çünkü Kübizm akımının her iki tarafa da katkısı olduğunu düşünüyorum. Bundan
ayrı bir konu olarak bahsedeceğim.
Sonuç olarak
postmodern ve modern kavramlarının sınırları ve ayrımları net olarak
ispatlanamamış olmasına rağmen içinde yaşadığımız dönemde iki kavramda
varlığını sürdürmektedir. Norbert Lynton’ a göre modernizim izlenimcilikle
başlayıp bugün bile devam etmektedir, İsmil Tunalı ve Larry Shiner’ e göre ise
modernizm izlenimcilikle başlayıp sanat saf hale geldiğinde yani Süprematizm ve
Neo-plastisizm gibi akımlarla son bulmuştur.
Mehmet Yılmaz - Modernden Postmoderne Sanat
Terry Barret - Neden Bu Sanat?
Ahu Antmen - 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar
Kerry Freedman – Teaching Visual Culture
Modernizmi ve postmodernizmi anlamak için Jameson okumalı, https://www.pandora.com.tr/kitap/postmodernism-or-the-cultural-logic-of-late-capitalism/26283
YanıtlaSil